Hulp op en om school
Hulp op en om school (HOS) zorgt voor dé verbinding tussen onderwijs, zorg en het lokale informele veld. Als het gaat over regelvrije zorg, dichtbij de jeugdige georganiseerd wordt de school als vind,- en ontwikkelplaats in het dorp als uitgangspunt genomen.
ieder kind in zijn kracht en hulp op en om school
Hoe zit het precies met Ieder kind in zijn Kracht en Hulp op en om school
Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
In 2022 ontving de gemeente Midden-Drenthe vanuit de overheid een bedrag om de kinderen extra te ondersteunen in hun ontwikkeling. Marijn Klok is aangesteld als projectleider om invulling te geven aan het programma NPO. Marijn heeft heeft hiervoor een een projectplan geschreven onder de noemer ‘Ieder kind in zijn kracht‘. De volgende 3 speerpunten zijn opgenomen:
1: Het lokaal versterken van de samenwerking tussen onderwijs – zorg – sport en cultuur (dorpsgericht ontwikkelen)
2: Het creëren van overzicht in de mogelijkheden voor de jeugd (jeugaanbodkaart)
3: Het creëren van een lerend netwerk voor de jeugd (symposium)
Ontstaan van de samenwerking met Hulp op en om school
In juli 2023 is er een samenwerking ontstaan met Maria Kooi, zij is aangesteld als projectleider jeugd binnen de gemeente Midden-Drenthe. Zij kreeg de opdracht de kosten in de jeugdzorg terug te dringen. Zij heeft hiervoor een geweldig plan geschreven onder de noemer ‘Hulp op en om school’. Hierin is de dorpenaanpak ook in meegenomen. Een belangrijk onderdeel in het programma ‘Hulp op en om school is’ dat er een gezinsbegeleider op school wordt geplaatst. Dit met het doel om hulp dichtbij en op maat te organiseren voor kind en gezin.
Beide programma's in de praktijk
In de praktijk zijn er 3 dorpen die meedoen in het programma ‘Ieder kind in zijn kracht’ en 3 dorpen die meedoen in het programma ‘Hulp op en om ‘school’. Deze 3 dorpen zijn pilotomgevingen waarin we gaan meten, dit om te bepalen of Hulp op en om school’ effectief is.
Wil je meer weten over de pilot ‘Hulp op en om school, benieuwd naar de inzet van een gezinsbegeleider of hoe een dorpenaanpak er uit ziet. Klik dan op contact. Wij zijn altijd bereid om onze ervaringen te delen. Ook zijn wij op zoek om het totale programma beter te maken. Wil je meer weten welke dorpen er mee doen en waar zijn aan werken, kijk dan op de pagina dorpen.
HET LEVEN IS VALLEN, OPSTAAN EN DANSEND WEER DOORGAAN
Het plan Hulp op en om school
Hulp op en om school (HOS) zorgt voor dé verbinding tussen onderwijs, zorg en het lokale informele veld. Als het gaat over regelvrije zorg, dichtbij de jeugdige georganiseerd wordt de school als vind,- en ontwikkelplaats in het dorp als uitgangspunt genomen. Vanuit het dorp zal het HOS inzetten op twee programmalijnen:
1. HOS Preventie: inzet middels de lokale coalitie in het dorp, gedragen door inwoners, ondernemers en andere belangstellenden in de informele zorg gericht op het bieden van thematische activiteiten waar alle (kwetsbare) kinderen uit het dorp aan mee kunnen doen o.b.v input van henzelf.
2. HOS zorg: het laagdrempelig aanbieden van twee vertrouwde gezichten op en rondom de school. Het inzetten van de combi gezinsbegeleider en onderwijscoach/intern begeleider die samen alle vragen/signalen oppakt en de brugfunctie vervuld tussen zorg/onderwijs en het lokale informele veld. Maar ook met andere ketenpartners: POH Jeugd, GGD, welzijn, sociaal team, team jeugd en de andere afdelingen gemeente, etc.
Samen zorgen deze beide programmalijnen voor een doorgaande lijn op preventie en zorg voor kinderen van 0-12 jaar waarin het kind in zijn/haar context centraal staat.
Pilotfase
Op drie scholen cq dorpen binnen de gemeente Midden-Drenthe gaat Hulp op en om school starten. Deze drie locaties zullen in onderlinge afstemming met CKC Drenthe en Kits Primair worden gekozen. Op basis van commitment en een intentieverklaring zullen de gemeente en het onderwijs zich beiden inzetten om bij te dragen aan de doelstellingen van het programma.
De duur van de pilot zal drie jaar zijn. Binnen deze termijn zal aan de hand van een meetinstrument de effecten en voortgang van de pilots gemeten worden. Op basis van indicatoren als ook het verhaal van de professionals en inwoners doen we kwalitatief maar ook kwantitatief onderzoek naar de effecten en impact van Hulp op en om school.
We kiezen voor 3 scholen omdat er inmiddels al lokale coalities zijn gestart die al geleid hebben tot veel energie en eerste successen. Daarnaast hebben we gekeken naar de mate van problematieken op de scholen. Op basis van leerlingaantallen zullen we bij voorkeur kiezen voor een kleinere en een grotere school om verschillen te kunnen zien.
We gaan er vanuit dat per locatie maatwerk zal worden toegepast. Dit om goed aan te sluiten bij de werkwijze van school en het dorp. Op deze wijze willen wij de ouderbetrokkenheid vergroten en de leefbaarheid in de dorpen versterken.
Doelen en effecten van Hulp op en om school
- Een stimulerende leefomgeving waarin alle kinderen zelf mogen ontdekken, creëren en leren.
- Een structurele integrale samenwerking tussen (voor)school en het (informele) jeugddomein, vanuit een gezamenlijk gedragen visie.
- Een snelle(re) toegang tot lokaal georganiseerde activiteiten en interventies die aansluiten op de vraag en behoefte van kinderen/ouders en leerkrachten (inzichtelijk en passend laagdrempelig activiteitenaanbod)
- Het verleggen van de focus van indicaties en jeugdhulp naar preventie en normaliseren
- Het vergroten van ouderparticipatie op en rondom de school
- Kennis en kunde vergroten aangaande (zorg)signaleringen en het inrichten van een route van handelings mogelijkheden voor professionals en vrijwilligers:
– Wat zie je, wat doe je, wanneer verwijs je door en naar wie? - Het aantal verwijzingen naar jeugdhulp vanuit (het onderwijs naar) de huisarts gaat drastisch naar beneden
- Het in kaart brengen welke mogelijke interventies in de toekomst structureel regelvrij georganiseerd kunnen worden op basis van de behoefte per pilot
- Onderzoeken van mogelijkheden om de functie van schoolmaatschappelijk werker door te ontwikkelen dat beide functies in de toekomst in elkaar op kunnen gaan
- Er kan sneller afgeschaald worden door jeugdhulpaanbieders naar HOS waardoor ouders en kinderen de benodigde hulp dichtbij huis ontvangen